Příprava vozidla před zimou

Příprava vozidla na zimní podmínky rozhodně není zbytečná práce!

Příprava vozu na zimu nekončí pouze výměnou pneumatik. Doporučujeme nechat vůz raději pořádně prohlédnout a zaměřit pozornost na technický stav, funkčnost systémů a výbavu vozidla. Pokud vás nechá vozidlo na holičkách v zimním období, není to nic příjemného. Přípravou na zimu by ale měl projít i řidič.

Od 1. listopadu do 31. března je podle zákona nutné, aby bylo motorové vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že tyto situace během jízdy nastanou. U vozidel s maximální přípustnou hmotností do 3,5 t musí být zimní pneumatiky na všech kolech a musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. Pro pneumatiku na rezervním kole toto nařízení neplatí.

zima-auto
Materiál neboli směs letní a zimní pneumatiky je odlišný. Pouhý průjezd zatáčkou v zimě na letních či opotřebených zimních pneumatikách může skončit fatálně. Brzdná dráha se v závislosti na stavu pneumatik může prodlužovat až násobně. „Pokud není celá sada zimních pneumatik ve stejném stavu, doporučuji umístit na zadní nápravu pneumatiky, které mají hlubší vzorek,“ radí Martin Bednář ze společnosti DEKRA. „Vozidlo má v zatáčce lepší stabilitu a nedochází tak často k nechtěným smykům zadní nápravy.“

Na vozidle by se měl zkontrolovat stav akumulátoru, při dvacetistupňových mrazech ztrácí až polovinu své kapacity. Nechte zkontrolovat chod motoru, zejména dieselového, stav nemrznoucí směsi v chladicí soustavě, hladinu motorového oleje, vyčistit vzduchový filtr, provést kontrolu topení a klimatizace, kontrolu brzdových destiček a kotoučů, případně celého podvozku. Před doplňováním nemrznoucí směsi do ostřikovačů nezapomeňte nejdříve vyprázdnit všechnu letní směs, která by zapříčinila zamrznutí. Nezapomeňte zkontrolovat a případně vyměnit stěrače, ale i funkčnost vnějšího osvětlení vozidla.

Svoji pozornost si zasluhuje i zimní výbava vozidla. Do zavazadlového prostoru doporučujeme uložit zimní řetězy, lopatku, škrabku, smetáček, rozmrazovač, lano a startovací kabely. Pro případ uvíznutí v zácpě, např. při extrémních zimních podmínkách nebo po nehodě, se hodí mít vždy dostatek pohonných hmot, nějaké jídlo a pití pro posádku vozu, zejména pro děti, a teplou deku.

Všem řidičům prospívá příprava na zimní vozovky zdokonalováním řidičských dovedností na kurzech bezpečné jízdy na polygonech. Tam si mohou vyzkoušet chování vozidla v různých situacích při snížené adhezi a naučit se správně reagovat. Hodí se však i zdánlivě zanedbatelná pravidla o tom, co dělat, než vyjedete. „Stěrače užívejte pouze máte-li okna zcela očištěná od námrazy, jinak hrozí jejich zničení. Nezapomeňte důkladně odstranit sníh z celého vozidla, což zahrnuje ometení střechy, kapoty, oškrábání všech oken a očištění světel i zpětných zrcátek. Se zamlžením oken pomůže klimatizace,“ shrnuje jednotlivé úkony Martin Bednář. Po nastartování volte plynulou jízdu v nízkých otáčkách a přizpůsobte její styl povětrnostním podmínkám.

___________________________________________________________________________

Bližší informace podá:

Martin Bednář, DiS.
DEKRA CZ a.s.
Türkova 1001
149 00 Praha 4

+420 601 381 834
bednar@dekra.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *