Podnapilí řidiči ve věku do 21 let jsou obrovským rizikem

Nehodou to začínáV loňském roce zemřelo do 30 dnů po nehodě 738 osob. Z toho mužů bylo 573, tedy 78 procent. Alkohol připravil o život 72 účastníků silničního provozu, mužů bylo 64, což činí nemalých 89 procent. Nehody s alkoholem zabíjely především pasažéry v osobních automobilech, těch zemřelo 43, přičemž řidičů bylo 26 a jejich spolujezdců 17. Možná překvapivě následují – byť s velkým odstupem – usmrcení cyklisté, kterých bylo 12, tedy rovná šestina všech obětí. Po 6 bylo chodců a motocyklistů, dále se jednalo o 3 traktoristy a konečně o 1 řidiče a 1 spolujezdce v nákladním automobilu. „Bohužel neustále se potvrzuje, že ti, kteří usedají za volant v podnapilém stavu, věří, alkohol jejich výkon nezhoršuje. Jakmile jsou však odhaleni, nastupuje u nich ihned pocit studu. Obávají se především odsouzení ze strany přátel,“ dodává Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA.

dsc_003
Z celkového počtu zraněných byla třetina cyklistů

Dohromady bylo při nehodách s přítomností alkoholu zraněno 2 267 osob, přičemž žen bylo 455 a mužů 1 812 (rovných 80 procent). Ve 2 046 případech se jednalo o cestující ve vozidlech. Pasažérů v osobních automobilech bylo 1 145. Dále následuje 692 cyklistů, tedy 31 procent z celkového počtu zraněných. „Z průzkumu provedeného Centrem dopravního výzkumu vyplývá, že počet zraněných cyklistů by mohl být výrazně vyšší. Velká část jich totiž své zranění při nehodě nehlásí, přičemž se jedná především o události s lehčími zraněními,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. S velkým odstupem následují motocyklisté, kterých bylo zraněno 147, následují posádky nákladních automobilů (43 zraněných), 7 cestujících v traktoru a stejný počet cestujících v prostředcích hromadné přepravy osob.

Alkohol ohrožuje především osoby ve věku do 21 let

Nizozemský výzkumný ústav SWOV v letošním roce zveřejnil výsledky výzkumu, ze kterého vyplývá, že zdaleka největším nebezpečím jsou podnapilí řidiči ve věku do 21 let. Už při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile je riziko jejich účasti na nehodě 1,5x vyšší než u osob ve věku 25-54 let. A s narůstající hladinou alkoholu tento rozdíl exponenciálně narůstá.

01
Riziko účasti na dopravní nehodě u podnapilých řidičů ve věku do 21 let je ve srovnání s jejich dospělými kolegy možná až překvapivě vysoké. Při hladině alkoholu 1,5 promile je 16x vyšší. „Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti,“ uvádí Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Tradičně bývá prevence zaměřena na informování nastupující generace o rizicích v dopravě spojených s požíváním alkoholu a jiných návykových látek a rovněž tak na aplikaci sankčního systému. Nicméně mladé lidi je třeba informovat o rizicích komplexně. „Alkohol má totiž na svědomí nejen mrtvé a zmrzačené na silnicích, ale především nesmírné sociální a zdravotní následky pro jeho uživatele a jejich blízké okolí. Je nezbytné začít s prevencí včas, například i pomocí současných projektů orientovaných na začínající řidiče,“ doplňuje Roman Budský.

dsc_002
Na mladé a začínající řidiče motorových vozidel cílí projekt Nehodou to začíná. Spolu s ostatními odborníky vystupuje na každém představení PhDr. Ivan Douda – vedoucí psycholog a drogový specialista, který popisuje rizika účinků návykových látek na chování řidiče. „Chceme, aby mladí znali základní rizika i obecný model odbourávání alkoholu v těle. Musí si uvědomit, že oni jsou ti, kteří nesou plnou odpovědnost, pokud v pochybném stavu usednou za volant automobilu nebo řídítka motocyklu,“ říká PhDr. Ivan Douda.

Bližší informace podá:

Roman Budský, MBA, BA (Hons)
Tým silniční bezpečnosti
+420 776 195 576
roman.budsky@tymbezpecnosti.cz

Tisková zpráva byla vytvořena spoluprací společnosti DEKRA CZ a Týmu silniční bezpečnosti.