Pozor na nástrahy zimního počasí

Letos zima udeřila už v půlce listopadu a mnohé řidiče nepříjemně zaskočila, protože přišla nečekaně po slunečných podzimních dnech. Bohužel, je to tak, nejméně oblíbené období pro řidiče je tady. Přicházející zima a s ní spojené řízení za tmy, mlhy či na sněhu je nejen nepříjemné, ale i rizikové.

Sněžení a teploty pod nulou způsobují kluzkost vozovky, která je ovlivněna několika faktory. Zejména tím, zda sníh padá na suchou, mokrou či již zledovatělou vozovku. Velkou roli hraje také zda vozidla před vámi vytvořila uježděnou vrstvu nebo jedete první.

Jaké jsou tedy hlavní zásady, abyste toto období zvládli bez nehod?

Zimní pneumatiky jsou základ

První důležitá zásada, jak předejít dopravním nehodám, je kvalitní zimní obutí. Česká legislativa udává, že je povinné mít zimní pneumatiky od 1. 11. do 31. 3.

V čem se liší zimní pneumatiky od těch letních?

Zimní pneumatiky jsou nejúčinnější při teplotách pod 7°C, kdežto letní zase nad 7°C.

Liší se ve třech podstatných rozdílech – ve složení, struktuře a dezénu běhounu. Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku, díky kterému zůstávají i v chladném počasí pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky.

Zimní pneumatiky mají na povrchu několik drobných drážek, které odvádějí vodu a předcházejí aquaplaningu. Tyto drážky se zarývají do rozbředlého a uježděného sněhu či ledu a pomáhají k lepší přilnavosti k vozovce. Dezén běhounu neboli hluboký vzorek, je to, na co si dávat pozor u zimních pneumatik. U osobního vozu by měl být vzorek ideálně 8 mm hluboký, minimální povolená hloubka dezénu jsou 4 mm. Pokud máte pneumatiky takto opotřebené, je čas na výměnu. Výrazně se totiž prodlužuje nejen brzdná dráha, ale také se ztrácí správná přilnavost a schopnost odvádění vody.

Nepodceňujte očištění auta od námrazy a sněhu

Ranní námraza na oknech auta může být krásná podívaná, avšak převážně je spíš otrava, která vás dokáže ráno pěkně zdržet.

Jak vyzrát na námrazu na oknech?

Nejsnadnější způsob, jak si ulehčit ranní škrábání, je předejít samotnému vzniku námrazy.

  • sklo přikryjte – použijte deku, karton, plachtu nebo clonu a uchyťte je pomocí stěračů
  • vhodně zaparkujte – nejlepší je vozidlo umístit pod střechu nebo do uzavřené garáže, pokud ale nemáte takovou možnost, postačí přikrýt sklo
  • pořiďte si speciální přípravky na rozmrazování

Pokud námraza již vznikla, tak:

  • zapněte vyhřívání oken (u zadních oken je to standard, novější auta mají tento skvělý vynález i na předních)
  • nastartujte motor a zapněte topení vozidla na maximum
  • nastavte foukání vzduchu na čelní sklo
  • zapněte cirkulaci vzduchu
  • použijte starou dobrou škrabku, začněte u bočních oken, kde bývá námraza tenčí a mezitím vám aspoň trochu povolí námraza na předním skle

Pozor! Neriskujte a opravdu si dejte záležet na tom, aby auto bylo pořádně očištěné. Je důležité zbavit námrazy všechna okna – čelní, zadní i na stranách auta. Nejdůležitější je při řízení pořádně vidět!

Bezpečnost především

Je potřeba dodržovat i další velmi důležité zásady.

  • Nezapomínejte předvídat situace, které může sníh přinést (např. smyk).
  • Přizpůsobte svůj styl jízdy tak, abyste měli vozidlo pod kontrolou.
  • Udržujte větší rozestup od vozidel.
  • Jeďte plynule a nebrzděte prudce.
  • Udržujte vozidlo v pohybu a nezastavujte, a to hlavně ne v kopci, nemuselo by se vám povést se rozjet.
  • Mějte pořád v autě škrabku na okna a smetáček na sníh, můžou se vám hodit i  sněhové řetězy, tažné lano a malá lopatka.

Jízda na sněhu je zajisté odlišná od jízdy na suchém asfaltu, ale není se čeho bát. Stačí jezdit rozumně a hlavně v klidu.